29/06/2012

Людина в ході еволюції втратив природну спритність і гнучкість

Ісследователі з Університету Пенсільванії по вушних каналах реконструювали спосіб пересування наших найдавніших предків - людиноподібних мавп. Результати дослідження показали, що стародавні примати були набагато швидше і вправніше сучасних мавп і людини.

Многіе вимерлі примати відомі вченим тільки по черепах, які, безумовно, менш інформативні, ніж кістки кінцівок і особливо стопи. Як повідомляє один з дослідників Тімоті Райан, всередині черепів є напівкруглі канали, що виконують функції кутових акселерометрів. Ці канали допомагають тваринам утримувати рівновагу. За допомогою МРТ дослідники вивчили черепи 16 стародавніх приматів, охопивши період еволюції в 35 млн. років.

Трі звивисті порожнини кісткового лабіринту орієнтовані у відповідність з 3-мірної системою координат. Рідина, що вихлюпується з внутрішньочерепних каналів, дає знати вестибулярному апарату, в якому становищі перебуває тварина. Причому більш гнучкі і ловкіе млекопітающіе мають порожнини в черепі більшого розміру (щодо розміру самої тварини). Приміром, у сидячих все життя лінивців вони невеликі, а от гібони, активно подорожують по ліанах з дерева на дерево, відрізняються досить великими вушними каналами.

Проведя МРТ-сканування кісткового лабіринту в черепах вимерлих людиноподібних мавп, вчені зробили несподіване відкриття. Так, наприклад, скелет одного з антропоїдів - Apidium phiomense - здається дуже адаптованим для стрибків, проте вивчення вушних раковин показало, що це мало бути не дуже спритне тварина. Швидше за все, скелет обігнав у розвитку інші частини тіла і органи.

Другой сюрприз чекав вчених при вивченні Proconsul - найвідоміших і добре вивчених вимерлих людиноподібних мавп. До цього моменту вчені були впевнені, що Proconsul були повільними, що не дуже вправними мешканцями дерев. Але виявилося, що вони мали достатньо великі вушні раковини, на підставі чого вчені припустили, що їхній спосіб життя схожий з життям і активністю сучасних макак. Говорячи інакше, зазвичай вони пересувалися повільно, але при необхідності могли швидко стрибнути або вправно видертися на дерево. Правда, це твердження стосується тільки самих маленьких представників цієї групи мавп - P. heseloni. Що стосується інших, то їх поведінка, на думку вчених, відрізнялося більшою «солідністю» і «статусністю».

В цілому американські дослідники вважають, що людиноподібні мавпи були набагато швидше і вправніше, ніж прийнято вважати. А ось повільність горил і людини - це більш пізніше еволюційне пріобретеніе.

По матеріалами Sciencemagiс.ru