08/11/2013

Створена технологія безпечного редагування генома людини

Ісследователі з університету Berkley розробили нову технологію, яка дозволила їм з максимальною точністю відновлювати будь-яку ділянку людського геному, передає зарубіжне видання The Independent. Нова методика використання генів, що отримала назву Crispr, порівнянна з програмою-редактором, яка покликана змінювати окремі букви в книзі, не допускаючи при цьому орфографічних помилок. Тепер будь-яка ділянка ДНК (дезоксирибонуклеїнової кислоти) у всіх 46 хромосомах людини можна буде змінити, не провокуючи розвиток генних мутацій.

Одін з нобелівських лауреатів назвав цей прорив у генетиці «приголомшливим». Технологія, яка викликала гарячий інтерес науковців з усіх куточків світу, дозволить якісно здійснювати «редагування» геному всіх живих організмів.

Возможно, в недалекому майбутньому відкриття стане в нагоді для боротьби з вірусом імунодефіциту людини, який визивает СПІД, або ж для виправлення таких генетичних порушень, як, наприклад, хвороба Хантінгтона. Крім того, стане можливим усунення генетичних дефектів у зародків, створених шляхом допоміжної репродуктивної технології ЕКЗ.

До досі генна терапія була заснована на вкрай неточному методі «склеювання» геному допомогою спеціально модифікованих вірусів, впроваджують фрагменти ДНК в геном, іноді роблячи це неправильно, а це створює певний ризик для пацієнтів.

CRISPR (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats), згідно з інформацією, представленою в Wikipedia, - є прямими повторами, виявленими в ДНК бактерій. Довжина цих повторів становить від 24 до 48 пар нуклеотидів. Головне їх призначення - допомагати бактеріям протистояти дії вірусів-бактеріофагів. Вченим з США вдалося довести в минулому році, що Crispr можна направити практично на будь-яку ділянку геному, причому не тільки у бактерій, але також у рослин, тварин і навіть человека.

Разнообразие пород собак обусловлено всего несколькими генами