06/11/2011

Вперше отримано пряме зображення диска чорної діри

С допомогою космічного телескопа Хаббл було вперше отримано зображення аккреционного диска квазара. Квазар являє собою яскраву матерію у вигляді диска, яку засмоктує в чорну діру в центрі галактики з такою швидкістю, що вона починає світитися. У цьому дослідженні була застосована новаторська техніка гравітаційних лінз - небесних об'єктів, які посилюють проходять через них сигнали. Це дозволило астрономам вперше безпосередньо виміряти розмір диска і температуру різних його регіонів. Точність спостережень еквівалентна розрізнення окремих піщинок на поверхні Місяця.

Хотя самі чорні діри невидимі, але вони затягують в себе матерію з такою великою силою, що це створює найяскравіший феномен у Всесвіті. Квазари - це сяючі диски матерії, яка затягується в чорні діри, нагріваючись і випромінюючи надзвичайно яскраве світло.

"Типовий аккреційний диск квазара має розміри у кілька світлових днів або близько 100 мільярдів кілометрів завширшки, але вони знаходяться в мільярдах світлових років від нас. А це означає, що їх видимий з Землі розмір настільки малий, що ми, ймовірно, ніколи не будемо мати настільки потужний телескоп, який би дозволив побачити їх структуру ", - пояснив Хосе Муноз, який очолював це дослідження.

Такіе малі розміри квазарів означали, що всі наші знання про їх внутрішню будову грунтувалися на теоретичних екстраполяціях, а не прямих спостереженнях.

В даному дослідженні застосовувався інноваційний метод вивчення квазарів: зірки в що знаходиться між нами і квазаром галактиці виступили в ролі скануючого мікроскопа, що дозволило розглянути диск квазара. Гравітаційна сила цих зірок посилює світло квазара, даючи детальну колірну інформацію.

Оні виявили, що розміри диска состовляют від 4 до 11 світлових днів у ширину (близько 100 - 300 мільярдів кілометрів).

"Цей результат дуже важливий, оскільки дозволить одержувати дані про структуру цих систем, а не покладатися на суху теорію", - сказав Муноз. "Фізичні властивості квазарів ще погано вивчені. Можливість отримувати дані безпосередньо, відкриє нові можливості для розуміння природи цих об'єктів".

Орігінал (на англ. Мовою): Physorg