20/08/2009

Космічна обсерваторія Chandra: десять років приголомшливих відкриттів

Около десяти років тому на борту шаттла Колумбія була запущена в космос 25-тонна мрія астрономів - рентгенівська обсерваторія Chandra.

Етот апарат став найважчим корисним вантажем, який космічний човник небудь виводив на навколоземну орбіту.

шаттл, що несе на собі космічну обсерваторію Chandra
Фото: На тлі вечірнього неба запуск шаттла (STS-93), що несе на собі цінний вантаж - космічну обсерваторію Chandra.

Естественно, все наукове співтовариство очікувало нових відкриттів. Але до того як телескоп почав передачу даних на Землю, належало підготувати його до роботи. Внутрішня рухова установка Chandra повинна була вивести обсерваторію на потрібну орбіту, потім повинна була пройти перевірку вся електроніка і життєво-важливі механізми, і тільки після всебічних тестувань телескоп передав на Землю перше зображення, привівши в захват своїх творців і всіх, спостерігають за обсерваторією вчених-астрономов.

останки наднової зірки Кассіопея A
Фото: Перше зображення, передане телескопом Chandra - останки наднової зірки Кассіопея A (Cas A).

Спустя лише два місяці роботи в космосі, Chandra передав вченим приголомшуюче зображення іншого взрива наднової звезди, Туманності Краба, і вперше показав люмінесцентні кільця високоенергетичних частинок, що оточують її ядро.

Фото: Зображення Крабовидної туманності, отримане спільними зусиллями двох телескопів: Hubble і Chandra.

Совместная робота Хаббла і Чандри призвела до підказок про те, як обертання пульсуючою нейтронної зірки в центрі Крабовидної туманності постачає туманність енергією, викликає її яскраве сяйво навіть через 1000 років після вибуху.

Chandra також допоміг астрономам одержати більше відомостей про квазарах, подвійних зірках, що пожирають матерію чорних дірах та багато іншого.

На наступному зображенні Chandra показує центральну частину нашої галактики Чумацький шлях. Яскравий білий ділянка біля центру зображення вказує на супермасивні чорну діру.

Центральна частина галактики Чумацький шлях
Фото: Рентгенівська обсерваторія Chandra сфотографувала центральну частину галактики Чумацький шлях.

Chandra знайшов безліч чорних дір, і деякі з найцікавіших знахідок телескопа були зроблені поблизу від них. Наприклад, Chandra дав вченим нову інформацію про рентгенівському випромінюванні чорних дір. Чандра також вперше знайшов дві супермасивні чорні діри в одній і тій же галактиці (див. фото нижче).

YY0

Рентгеновская астрономія народилася в 1960-их, і Chandra стрімко просуває вперед цю науку. Uhuru, перший рентгенівський супутник, був запущений в 1970 році і знайшов лише кілька сотень яскравих джерел випромінювання. Chandra в сто тисяч разів чутливіші Uhuru і до теперішнього часу вже зробив близько 9500 спостережень.

По словами команди вчених, що працюють з телескопом, нещодавні удосконалення телескопа допоможуть йому продовжити свою місію як мінімум до 2019 року. Популярний новостной портал розповість про те, що відбувається в міре.

Орігінал (на англ. Мовою): Science.nasa.gov