26/09/2013

У Китаї виявлені останки першої щелепної риби

Останкі риби, що жила в морях Землі близько 419 млн років тому, були виявлені палеонтологами на території Китаю. Це морська істота можна вважати по праву предком щелепних риб сучасних видів, а також наземних хребетних. Відомості представлені в статті, опублікованій в науковому виданні Nature.

Риби вперше з'явилися на Землі в кембрійський період - 510 млн років тому. Щелепи і розвинені плавники вони придбали в ході еволюції вже значно пізніше - на початку девону - через 100 млн років. На думку вчених, перші щелепні риби були схожі більше на акул, а не на своїх сучасних родичів, про що свідчать викопні колючкозубих риб.

Группа китайських палеонтологів на чолі з Чжу Мінь (Zhu Min) з Інституту палеонтології і палеоантропології в Пекіні поставила ці уявлення під сумнів, виявивши недавно в Китаї останкі щелепної риби досить примітивного виду, яка анітрохи не схожа ні на акул, ні на інших хрящових риб.

Названіе, яке вчені дали свою знахідку - Entelognathus primordialis, означає "перша полночелюстная риба". Ця риба набагато древнє всіх відомих колючкозубих риб. Останки її виявили у сформованих ще 443-419 млн років тому шарах силурійських осадових порід.

Внешне дана істота дуже нагадує древніх панцирних риб. Так, верхня половина черепа риби була повністю покрита товстими пластинами. Головною відмінною особливістю знахідки вчених була наявність щодо складної і щелепи "сучасного" типу, з усіма ознаками ротового апарату.

Утверждать однозначно те, що Entelognathus і його родичі - предки всіх сучасних тварин, що мають щелепу, вчені поки не наважуються. За словами фахівців, у цих риб щелепу могла сформуватися окремо від предків чотириногих і риб, потім вони могли зникнути, не залишивши нащадків. Все ж, дане відкриття ставить під питання теорії "хрящового" походження всіх існуючих на Землі щелепних риб.

Ученые нашли на севере Германии останки 30-тонного динозавра