17/08/2013

Нова найяскравіша за 14 років зірка засяяла на небі

На небі спалахнула найяскравіша з 1999 року зірка, яка виникла в сузір'ї Дельфіна. Таке явище астрономи називають рідкісні випадки, коли зірки різко посилюють свою яскравість, часом у кілька десятків тисяч разів.

Как повідомляє Центральне бюро астрономічних телеграм, нову зірку першим виявив астроном з Японії Коічі Ітагакі (Koichi Itagaki). Спостерігаючи 14 серпня за нічним небом, він помітив у сузір'ї зірку шостий зоряної величини. На більш ранніх знімках цієї самої області Ітагакі не виявлено абсолютно ніяких об'єктів.

Спустя деякий час поява нової було підтверджено астрономами з Білорусії, Росії, а також ряду інших країн. Нова зірка стає все яскравіше і до справжнього моменту вже досягла зоряної величини 4,3. До цих пір в нашій Галактиці найяскравішою вважалася зірка, що спалахнула в травні 1999 року в сузір'ї Парусов, її яскравість тоді досягла 3,1.

Яркіе спалаху нових зірок пов'язані головним чином з процесами вибухів в зоряних системах подвійного типу, одним з компонентів в яких є білий карлик або "вигоріла" зірка, яка світиться за рахунок залишкового тепла, тоді як другим - зірка, трохи легше і холодніше нашого світила.

Белий карлик більш масивних розмірів "висмоктує" зі свого компаньйона водень (H2), і в певний момент в його водневої оболонці починається термоядерна реакція, в результаті якої відбувається термоядерний вибух цієї оболонки, через що яскравість зірки збільшується в десятки тисяч разів. Через кілька днів, а іноді і років, яскравість зірки зменшується, однак існують і так звані повторні нові, де термоядерні вибухи можуть повторюватися ще кілька раз.

Астрономы из США открыли 25 «мини-сверхновых»