18/03/2013

Швидкість надмасивної чорної діри дорівнює швидкості світла

Счітается, що величезними чорними дірами є тільки потужні і важкі об'єкти з масою, що досягає мільйони і навіть мільярди сонячних мас, які виявляються дослідниками в центрах багатьох галактик.

Окруженние щільними дисками, що складаються з газу і пилу, надмасивні чорні діри активно притягують до себе матерію. Речовина, "що впало" всередину цієї воронки, розжарюється, випромінюючи активно хвилі в різних діапазонах, навіть найжорсткіших. Телескопи XMM-Newton і NuSTAR спостерігали в центрі галактики сверхмассивную чорну діру NGC 1365 саме на таких - рентгенівських - хвилях.

Во Всесвіту черние дири, як відзначають дослідники, є найпростішими об'єктами: їх можна повністю описати, позначивши три основні характеристики: маса, заряд і швидкість обертання. Однак надмасивні чорні діри продовжують залишатися великою загадкою, бо фахівці поки толком навіть не знають, звідки вони беруться і чому розташовуються саме в центрах галактик.

Между тим, встановити швидкість обертання дір можна за допомогою спостережень за рентгенівським випромінюванням порушених іонів заліза, знаходяться в аккреційному диску, який обертається навколо діри. Раніше довести до впевненого результату такі складні вимірювання не вдавалося, тому робота, виконана за допомогою XMM-Newton і NuSTAR, стала першою.

Результати спостережень показали запаморочливу величину угловойскорості надмасивної чорної діри в NGC 1365. Вона досягає 84% від максимально можливої, від швидкості світла. Так, швидкість з приставкою "понад" відповідає надмасивної чорної дире.

Астрономы изобразили будущее столкновение нашей галактики