10/07/2012

Вчені виявили подвійні зірки

Астрономи за допомогою британського інфрачервоного телескопа, розташованого на Гаваях, виявили чотири пари зірок, які обертаються навколо одна одної швидше, ніж за чотири години. Між ними настільки маленьку відстань, що стоїть питання про змиканні їх корон.

Согласно сучасними даними, майже половину всіх світил у Галактиці складають саме такі подвійні зірки. Довгий час вчені вважали, що їх орбіти нестійкі, а надто маленьке відстань між такими парними космічними об'єктами просто неможливо. Астрономи були впевнені, що системи зірок з періодом обігу в п'ять годин, виявлені раніше, є самими близкорасположенном з можливих подвійних зірок. Однак не так давно дослідники виявили цілих чотири пари зірок, у яких період обігу не перевищує чотирьох годин.

Рекордсменом по швидкості обігу є пара зірок 19b-3-06008, до складу якої входять два червоних карлика. Період обертання для них становить 0,1121 доби, тобто менше трьох годин. Червоні карлики є самими довговічними зірками у Всесвіті і можуть жити трильйони років. Однак у подвійних системах є загроза паденія звезд однієї на іншу, що сильно вкоротить їх життєвий цикл. Відстань між цими зірками поки ще не визначено, але воно точно є дуже маленьким - кілька мільйонів кілометрів.

Полученние дані йдуть в розріз з прийнятими моделями освіти подвійних зірок. Справа в тому, що теоретично вони не можуть сформуватися так близько, так як в такому випадку речовини однієї і другої протозірки «схлопнулись» б між собою, і не вийшло б ніякої зіркової пари. Так швидко зблизитися червоні карлики могли тільки завдяки втраті кутового моменту.

Что стосується причин такої швидкої втрати виявленими зірковими парами кутового моменту, то, на думку астрономів, тут справа в тому, що лінії магнітних полей сусідять зірок можуть переплітатися так, що рух однією з ліній відбуватиметься поперек ліній інший, причому з досить швидкою втратою кінетичної енергії. Таким чином, взаємодія магнітних полів розташованих поруч зірок веде до їх спіралеподібні зближенню до дуже маленьких відстаней.

Пока незрозуміло, яке майбутнє чекає парні зірки. Чи знизиться уповільнення на вкрай близьких ділянках або зірки впадуть одне на одного, влаштувавши вражаючий феєрверк?

По матеріалами Sciencemagiс.ru