29/12/2011

Вчені виявили теплу воду в сузір'ї Тельця

Астрофізікі зробили унікальне відкриття, виявивши в сузір'ї Тельця навколо протопланетних зірок теплу водяну пару. Раніше нічого подібного вчені ще не наблюдалі.

В ході дослідження вчені зробили спектральний аналіз випромінювання багатьох десятків зірок. Інформацію збирали за допомогою сучасного спектрометра PACS, який розташовується на космічній обсерваторії "Гершель", створеної Європейським космічним агентством і запущеної на орбіту в 2009 році. Зафіксувати сліди водяної пари вченим вдалося в шести випадках.

Астрофізікі припустили, що теплий водяна пара може мешкати десь на відстані до 3 астрономічних одиниць від зірки, тобто всередині протопланетного диска. Температура в цій області сягає 600 градусів за Кельвіном, тому вчені назвали знайдений пар теплим. За космічними мірками така температура не вважається дуже високою, швидше середньої. У ролі джерела водяної пари може служити внутрішня частина протопланетного диска. Протопланетні диски є газовими утвореннями, які обертаються навколо зірок.

Учение припускають, що з часом частинки таких дисків починають слепляю і саме таким чином виникають планети. Воду виявили у внутрішній частині диска - ця та область, де можуть формуватися планети земного типу.

Запустілі телескоп «Гершель» на орбіту з космодрому у Французькій Гвіані 14 травня 2009. Доставила телескоп на орбіту європейська ракета «Аріан». Основним призначенням телескопа є робота в субміліметровому і інфрачервоному діапазоні. Це досить потужний апарат. Діаметр його дзеркала досягає 3,5 метра, а це на цілий метр більше ніж у іншого великого апарату "Хаббла".

Впервие воду в протопланетному диску іншої зірки знайшли ще в березні 2008 року. Відкриття зробив телескоп «Стітцер». Тоді апарат виявив газопилові хмари, які перебували навколо досить молодих за космічними мірками звезд AS 205A і DR Tau. Зірка DR Tau знаходилася на відстані 457 світлових років від нашої Сонячної системи, а зірка AS 205A на віддалі 391 року. Тоді вченим вдалося крім водяної пари визначити, що в протопланетном диску є також прості органічні молекули типу HCN, C2H2, CO2, що фактично може стати свідченням того, що навколо цих зірок через мільярди років може утворитися землеподібну планета.

Новость підготувала Оксана Скріпко