05/04/2011

Великий адронний коллайдер - нова елементарна частинка на підході

Большой адронний коллайдер, найбільший в світі руйнівник атомів, в перебігу наступних кількох місяців, може виявити нову елементарну частинку, яка стане свідченням існування невідомої нам раніше природної сили.

Ісследователі зосередилися на топ-кварка, найважчому з шести кварків, які є фундаментальними будівельними блоками в природі. Топ-кварки вели себе дивно, коли виникали під час зіткнень протонів з антипротонами на менш потужному прискорювачі часток - Теватроне, в місті Батавия, штат Іллінойс.

Іх поведінка відрізнялося від того, що передбачала стандартна модель фізики елементарних частинок - ці кварки частіше відлітали у бік протонного променя і рідше убік антипротонів.

Откритіе Теватрона було вперше оприлюднено в 2008 році, але ці результати цілком могли виявитися простою випадковістю. Недавнє дослідження, з використанням додаткової інформації, зміцнило впевненість у вірності первинних висновків, як повідомив Ден Амід з Мічиганського університету в місті Анн-Арбор, що є членом команди CDF-детектора Теватрона. На енергіях вище 450 мільярдів електрон-вольт, 45 відсотків топ-кварків відправлялося по шляху протонного променя, в той час як за розрахунками, їх повинно було бути 9 процентов.

Существует всього 0. 07 процентна вірогідність того, що така вибірковість топ-кварків у виборі напрямку руху, є випадковістю. Хоча навіть такий маленький відсоток не дозволяє поки вважати отримані результати остаточним доказом. Але інший експеримент в рамках Теватрона, під назвою DZero, нещодавно отримав подібні ознаки тієї ж асиметрії, використовуючи інші технічні засоби й інформацію.

Прі умови, що отримані результати не випадкові, вибірковість у виборі напрямку вказує на існування нової елементарної частинки, поява якої не змогла передбачити стандартна модель. Ця частка може виявитися передвісницею нового типу сили, яка діє на топ-кварки, а також на їх античастинки, таким чином, що викликає ассиметрию.

Теоретік Мойра Грешам з Мічиганського університету, розповіла, що багато теорії, що пояснюють ассиметрию в Теватроне, пророкують існування нових частинок, які можна побачити в БАК, що працює, в даний момент, всього в половину своєї максимальної енергії. Вона з колегами, опублікувала дослідження, в якому описуються можливі властивості декількох подібних частинок. Після відкриттів Теватрона, такі статті стали виходити із завидною регулярностью.

"Фізики знають, що стандартна модель є неповною", - сказала Грешам.

По словами Алеандро Нісат з Римського університету, що бере участь в одному з головних експериментів ВАК, нова частка, що пояснює ассиметрию, може бути знайдена вже в цьому році. "Якщо машина нас не підведе", - сказав он.

Орігінал (на англ. Мовою): Wired

Большой адронный коллайдер будет модернизирован для поиска темной материи

Не успели ученые, работающие с самым дорогим научным экспериментом в мире, открыть бозон Хиггса, как тут же переместили фокус своиего внимания на разрешение еще одной захватывающей задачи: таинственной темной материи. Большой адронный коллайдер из лаборатории ЦЕРН, неподалеку от Женевы, будет обновлен к окончанию этого десятилетия, что обойдется в 2,8 миллиардов долларов и позволит найти ответы на самые большие загадки Вселенной. Физики считают, что именно темная материя не дает Вселенной разлететься.

Принято решение возобновить работу гигантского коллайдера