26/11/2010

Рання всесвіт був рідиною - результати роботи Великого адронного коллайдера

В ході експерименту, по зіштовхнення один з одним ядер свинцю у Великому адронному колайдері, фізики з детектора ALICE, включаючи дослідників з Бірмінгемського університету, відкрили, що Всесвіт у початковій фазі була не тільки дуже гарячою і щільною, але й вела себе як рідина.

Ускоряя і зіштовхуючи один з одним ядра свинцю на найбільших з можливих енергіях, експериментальна установка ALICE створила неймовірно гарячі і щільні субатомні вогняні кулі. Фактично, були відтворені умови, які існували в перші кілька мікросекунд після Великого Вибуху. За словами вчених, ці міні великі вибухи генерують температуру більше десяти квінтильйонів (10 в вісімнадцятої ступеня) градусів.

На таких температурах, матерія повинна розплавитися в незвичайний початковий "суп", відомий під назвою кварк-глюонна плазма. Ці перші результати, отримані в слідстві зіткнення частинок свинцю, вже дозволили виключити групу теоретичних фізичних моделей, включаючи ті, згідно з якими кварк-глюонна плазма, створювана на таких енергіях, буде вести себе як газ.

Хотя попередні дослідження, що проводяться в США на більш низьких енергіях, дозволили встановити, що вогняні кулі від зіткнень ядер, вели себе як рідина, багато продовжували вважати, що кварк-глюонна плазма буде вести себе подібно до газу в умовах набагато вищих енергій.

Доктор Девід Еванс зі школи фізики та астрономії при Бірмінгемському університеті і провідний дослідник при експериментальній установці ALICE заявив: "Хоча експеримент ще тільки почався, ми вже почали дізнаватися багато про початок Всесвіту".

Он продовжив: "Ці перші результати дозволяють припустити, що Всесвіт вела себе подібно супер-гарячої рідини відразу після Великого Вибуху".

Также команді вдалося встановити, що в ході цих зіткнень, з'являлося більше субатомних частинок, ніж це передбачали деякі теоретичні моделі. Вогняні кулі, що з'являються в ході зіткнень живуть дуже не довго, але після того як "суп" охолоне, дослідники можуть спостерігати тисячі частинок, які випускають ці кулі. Саме на основі цих уламків вони можуть судити про те, як веде себе так званий суп.

Орігінал (на англ. Мовою): Physorg