04/05/2012

Секрет походження кульової блискавки

Вознікновеніе блискавки вельми складний фізичний процес, яке досі залишається не до кінця вивченим. У природі існує кілька типів блискавок, найзагадковішої з яких є шаровая.

Саму кульову блискавку вчені помітили і описали вже давно. Однак, як вона утворюється, нам залишається тільки здогадуватися. Якими тільки властивостями і здібностями не наділяє шаровую молнію люди в стародавні часи! Шаровим блискавкам приписували властивості якоїсь сутності, інопланетян, потойбічних сил і ряду інших непояснених явищ, оскільки не могли пояснити природу і поведінку цього виду блискавки. Точної наукової теорії виникнення кульових блискавок немає і донині.

Основиваясь на спостереженнях, вчені зробили висновок, що кульова блискавка якимось чином пов'язана з електрикою, вірніше з електричними явищами у газах. Для її виникнення і життя визначальне значення має наявність сільного електричного поля, яке створювало б газовий розряд. Очевидно, що кульова блискавка має всередині себе область з дуже високою температурою (в тисячі кельвінів), швидше за все, складається з плазми. Також вчені з'ясували, що кульові блискавки не є стійкими, а метастабільними системами і, мабуть, являють собою розпад згустку плазми, тільки чомусь дуже сильно уповільнений.

Многіе вчені намагалися створити в лабораторії кульову блискавку, однак те, що їм вдавалося відтворити, існувало лічені секунди і ніяк не узгоджувалося з природним явищем. У сучасній науці є багато теорій, що пояснюють появу кульової блискавки, однак жодну з них не можна перевірити на практиці.

Суть одній з останніх теорій (гіпотези групи L.Holmlid) зводиться до того, що кульові блискавки є ридберговских речовиною. Слід зазначити, що група L. Holmlid готує в лабораторних умовах ридберговских речовина поки аж ніяк не з метою створення кульових блискавок, а для отримання потужних іонних та електронних потоків. Гіпотеза про те, що кульові блискавки представляють собою ридберговских речовина, є однією з найбільш правдоподібних і пояснює більшість спостережуваних властивостей кульових блискавок, починаючи від їх здатності складатися з різних атомів і виникати при різних умовах і до можливості проникати крізь стіни споруд і відновлювати кулясту форму.

На Землі виникає до тисячі кульових блискавок одночасно, однак імовірність хоч раз в житті побачити таку блискавку становить лише 0,01%.

Орігінал (на англ. Мовою): Livescience.com

В Германии завершились работы по строительству огромного термоядерного реактора

Строительство самого большого в мире стеллатора который носит название Wendelstein наконец завершено. Как стало известно из достоверных источников, на его строительство было потрачено больше одного миллиарда евро. Сам процес строительства начался в 2005 году, и до сегодняшнего дня протекал в городе Грайфсвальде. Новое сооружение, которое создали немецкие специалисты, выступает в роли сильного конкурента такому проекту как ИТЭР

Магнитное поле Земли ослабевает

Изменения магнитного поля Земли происходили в прошлом не раз. Известно, что поле меняет направление в среднем примерно раз в 250 тысяч лет. Однако последний существенный сдвиг магнитных полюсов, так называемый переход Брюнес-Матуяма, произошел уже более 780 тыс. лет назад. Очевидно, что смена магнитных полюсов должна произойти в "ближайшем" будущем.

Магнитные полюса Солнца скоро поменяются местами