23/03/2013

Телескоп "Планк" уточнив склад і вік Всесвіту

Ученим за допомогою космічного телескопа "Планк", вдалося скласти найточнішу карту "відлуння" Великого вибуху і уточнити вік Всесвіту, "Зістарити" її на кілька десятків мільйонів років, повідомляється на сайті Європейського космічного агентства.

Главной завданням європейського телескопа "Планк" (Planck), запущеного в травні 2009 року, було просканувати всю небесну сферу як мінімум два рази і отримати більш повну картину так званого "відлуння" Великого вибуху або реліктового випромінювання. "Планк" закінчив перший сеанс сканування в липні 2010 року, а нові дані телескопа стали, на думку вчених, найбільш очікуваною подією 2013 року.

Еті дані, як зазначає ЄКА, дали можливість дослідникам уточнити на поточний момент значення постійної Хаббла, а також значення швидкості расшіренія Вселенной, яку "Планк" оцінив у 67, 15 кілометра в секунду на мегапарсек. Це вказує на те, що швидкість двох галактик, які розділені відстанню в один мегапарсек, що дорівнює приблизно 3 мільйонам світлових років, становить близько 67 кілометров в секунду в момент, коли вони розлітаються. Уточнене значення також дозволило вченим перерахувати і "вік" Всесвіту, оцінюваний тепер в 13,82 мільярда років.

Косміческій телескоп також допоміг уточнити "рецепт" Всесвіту. Так, на частку "звичайної" матерії, за оцінками фахівців, доводиться 4,9% її маси, на темну матерію, виявлену поки лише за непрямими ознаками, що на 26,8% більше, ніж припускали раніше. Інша частина припадає на іншу, ще більш таємничу темну енергію, яка бере участь у процесі прискорення розширення Всесвіту.

Новая карта "Планка", за словами вчених, в цілому дуже добре відповідає стандартній космологічної моделі, точність карти дозволила зафіксувати і ряд аномалій. Сюди відноситься, зокрема, знамените "холодна пляма", що представляє собою область випромінювання аномально низької температури, яке було вперше виявлене зондом WMAP - попередником "Планка". Астрономи підкреслюють, що пляма поряд з іншими аномаліями тепер "не можна розглядати, як артефакти або помилки вимірювань - вони реальні, і потрібно шукати їм пояснення ".

Ученые: Обнаружены пять новых «горячих Юпитеров»